Tutkimusraportti yhden ysiluokan viimeisestä peruskouluvuodesta. Sisältää paljon teräviä havaintoja ja antaa paljon mietittävää. Hoikkalan olen nähnyt livenä luennoimassa, aivan loistava!
Kirja on aavistuksen liian paksu, jotta joka lukua jaksaisi sanatarkasti kahlata, kun en ole sitä tenttimään menossa :). Kirja antoi paljon vinkkejä yläkoululaisten sielunelämästä ja ajatuksista. Sellaisia, mitä ei muuten tulisi ajatelleeksikaan.
Tutkijakaksikko kuvaa oppilaiden oppituntien aikana käymää häslinkiä kioskitoiminnaksi. "Siitä puhutaan myös ulkopedagogisen kehän keskinäisenä vuorovaikutuksena, koska se ei liity opetuksen asioihin millään tavoin. Kioski on sosiologisesti luonteva nimitys nimenomaan ilmiöön liittyvän vaihdon ulottuvuuden vuoksi. Jotta olisi suosittu ryhmässä, tarvitaan ainakin kahta asiaa - vertaisuutta ja vuorovaikutusta. Ryhmäpsykologiassa käytetään tämäntapaisessa yhteydessä termiä prososiaalinen vuorovaikutus. Se koostuu kimpusta auttamistoimintoja, esimerkiksi lahjoittamisesta, lainaamisesta, avustamisesta, tukemisesta ja jakamisesta --- Vuorovaikutuksen lisäksi tuon toiminnan ydin on vaihto - tuntojen, tietojen, tunnelmien, tavaroiden vaihto. Pitää siis olla kavereidensa kanssa jollain merkittävällä tavalla samanlainen, samanhenkinen, samassa tilanteessa, kaltainen vai pitäisikö sanoa vertainen ja saada aikaan vastavuoroinen vaihtoon perustuva tai vaihtoa sisältävä vuorovaikutus, niin pääsee suosion jakautumisen ja sen kautta ylläpidon piiriin."
Suosittelen kaikille nuorten kanssa työskenteleville tai eläville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti