tiistai 15. maaliskuuta 2022

Elly Griffiths: Muukalaisen päiväkirjat

Jonottelen kirjastosta Elly Griffithsin Ruth Galloway-sarjan viimeistä osaa, kun sain jo käsiini Griffithsin uuden Harbinder Kaur tutkii -sarjan ensimmäisen osan. Jos olen ihan rehellinen, en osaa sanoa, pidänkö uudesta sarjasta vai enkö. Ruth Gallowaysta oli heti helppo pitää. Hän on kirjojensa keskeinen henkilö, jonka ympärillä tarina pyörii. 

Muukalaisen päiväkirjoissa sen sijaan on kolme eri kertojaa. Intialaistaustainen rikosylikonstaapeli Harbinder Kaur on vain yksi heistä. Ylipäätään henkilöt ovat nyt monikulttuurisempia kuin edellisessä sarjassa. Olin jotenkin ajatellut, että Harbinder Kaur on mies. En tiedä, mistä moinen mielikuva. Nimestä on vaikea päätellä sukupuolta, kun en tunne intialaisia nimiä. Joka tapauksessa Harbinder on nainen. 

Muiden kertojien ollessa äänessä sarjan nimihenkilö Harbinder unohtuu välillä pitkäksi aikaa. Eri kertojien lisäksi osa luvuista on päiväkirjamerkintöjä. Odotankin mielenkiinnolla, millainen on sarjan seuraavan osan rakenne. 

Kirjassa on hyvin paljon kirjallisuusviittauksia. Keskeiset henkilöt ovat englannin kielen opettajia ja opiskelijoita. Kirjan alkupuoli tuntuu suorastaan tylsältä. Kirja on hyvin erilainen kuin Ruth Galloway -kirjat. Harbinder ei ole yhtä sarkastinen kuin Ruth, ja sekin tuntuu puutteelta. 

Ruth Galloway -sarja on ollut minulle niin mieleinen, etten ihan helpolla ota uutta suosikkia. Harbinder Kaur ei yllä samalle tasolle ensimmäisessä kirjassaan. 







2 kommenttia:

  1. Minua vähän jännittää, mitä tästä pidän. Olen Ruth-fani, joten voi olla vaikea tottua uuteen päähenkilöön.

    VastaaPoista
  2. Mulla oli ainakin suuria vaikeuksia pitää tästä. Hyvin kaukana Ruthista.

    VastaaPoista