sunnuntai 22. syyskuuta 2024

Anna-Leena Härkönen: Kissapsykoosi ja muita kirjoituksia

Olisiko jo aika lukea tämäkin pois pölyyntymästä. Pieni laiha kirjanen on odottanut lainapinossa, kunnes sitä ei saa enää uusittua. En ymmärrä, miksi en ole aiemmin saanut tartuttua siihen, kun kuitenkin olen sen lainannut. 

Kissapsykoosi ja muita kirjoituksia on yhdeksäs Härkösen kirja, jonka olen lukenut. Kirjan takaliepeestä selviää, että se on kahdeskymmeneskuudes Härköseltä julkaistu kirja. Kaikki ovat Otavan kustantamia, mikä lienee eräänlainen meriitti sekin. 

Kissapsykoosi ja muita kirjoituksia sisältää 25 Apu-lehdessä julkaistua kolumnia viime vuosilta. En lue Apu-lehteä, joten kolumnit olivat minulle uusia. Härkösen aiempi kirja Ihana nähä! ja muita kirjoituksia sisältää Anna-lehdessä julkaistuja kolumneja, joista en pitänyt lainkaan. Sen sijaan Kissapsykoosin kolumnit ovat mielestäni hauskoja ja hihittelin itsekseni niitä lukiessani. Hassua, sillä en miellä Apu-lehteä mielenkiintoiseksi. 

Erityisesti pidin kolumnista Virkistyspäivä, koska olen niiiin samaa mieltä Härkösen kanssa kaiken maailman tyhy-päivistä. 

Jotkut tosin pitävät näistä päivistä ja kokevat niitten parantavan yhteisöllisyyttä. Loput haluavat hirttäytyä. 

Lienee vaikea arvata, kumpaan ryhmään minä kuulun.  Myös kateudesta kertova Mulle kans! herätti minussa tuntemuksia. Kadehdin esim. Härkösen tarkkaa kynää, joka karsii turhat sanat pois. 

Pidin tästä kirjasta kovasti. Onneksi en lukenut sitä aiemmin. Se sopi tähän iltaan täydellisesti. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti